Mijn lijst met blogs

maandag 19 december 2011

Niets kan mij stoppen

Twee zoons
Een alcoholistische vader gaf twee zoons een verschrikkelijke jeugd.
De ene zoon werd net als zijn vader, een werkloze alcoholist.
De ander echter kreeg een leuk gezin, werd zeer rijk en succesvol en was heel gelukkig.

Beiden dachten ze:
,,Wat wil je met zo'n vader?"

Niet de situatie maar de interpretatie
Het maakt niet uit wat je overkomt. Het is hoe je ermee omgaat.
De cognitieve psychologie is begonnen om dit subtiele onderscheid te maken.
Dit zijn de woorden van de filosoof Epictetus.
,,Het is niet de situatie die mij van slag brengt, maar mijn ideeen over de situatie."

Niets kan jou stoppen
Er niets buiten jezelf waardoor jij niet zou kunnen doen wat je wilt.

Op het moment dat je dingen buiten jezelf beschuldigend aanwijst, dan maak je jezelf machteloos. Je hebt je eigen kracht weg gegeven.
Zeg daarom: Niets kan mij stoppen en beschuldig nooit iets of iemand ervan dat je niet doet wat je zou willen. Ongeacht je omstandigheden kun jij zelf besluiten het maximale uit de situatie te halen. Wees een optimalist en niet een perfectionist. Een optimalist is realistisch en gedreven. Perfectionisten zijn onrealistisch en raken daardoor gedemotiveerd.
Omstandigheden en mensen zijn nooit ideaal, maar je kunt wel altijd het maximale eruit halen. Niets kan jou stoppen.

1 opmerking: