Mijn lijst met blogs

dinsdag 27 december 2011

Muziek moet leven - Boeken moeten dansen

Word je automatisch een betere muzikant als je naar muziek luistert?

PS: Dit is niet mijn oma :)
Nee, anders zou mijn oma morgen in het concertgebouw kunnen optreden.
Muziek moet je bestuderen, naspelen om het in je vingers te krijgen. Dit is een groot inzicht toen ik jazz studeerde op het conservatorium. Mijn huisgenoot en gitarist Jean-Yves Braun klopte om twee uur 's nachts op mijn deur. Hij had Oscar Peterson uitgezocht, de meest virtuoze jazz pianist op de planeet. Toen hij het voor me speelde, lag ik in een scheur van het lachen. Het was te absurd dat hij in staat was dit op gitaar mee te spelen. Het zette mij aan om ook een poging te wagen. Ik zocht de meest waanzinnige jazz solo uit en de muziek kwam in mijn vingers, ik ontwikkelde me als nooit tevoren.
Inmiddels staan er zo'n vijf Oscar Peterson solo's met mij op gitaar op Youtube. Bij dit filmpje zie je een split-screen: Filmpje Youtube

Net voor de zomer van 2011 zat ik in de bibliotheek en overviel me een zelfde soort inzicht. Is het lezen van een boek wel genoeg of moet je het boek 'leven'?

Tegelijkertijd zag ik de bibliotheek voor me als goudmijn aan kennis die zijn toepassing grotendeels nog moet krijgen in de buitenwereld. Immers, er gaat zoveel mis door onwetendheid en er is zoveel al bekend uit wetenschappelijk onderzoek dat het erop lijkt dat niet alleen mijn oma niet in het concertgebouw zal optreden, maar ook dat onze verworven kennis niet volledig zijn toepassing krijgt in de buitenwereld.

Onze missie erin ligt om kennis tot leven te krijgen, de boeken moeten dansen.

Ik bedacht het volgende systeem. Ik wil de boeken als een soort muziek tot leven brengen. Ik moet daarbij zelf in actie komen. Als ik een interessant boek lees, dan schrijf ik mee en maak ik daarbij drie tekst bestanden aan:

1. Samenvatting
2. Toepassing
3. Ideeen

1. Samenvatting
De samenvatting bestaat uit zinnen die je letterlijk uit het boek overschrijft.
Het zijn de zinnetjes die je vroeger markeerde met geel. Je krijgt een verrassend to-the-point verhaal als je deze zinnen achter elkaar terugleest.

2. Toepassing
De toepassing bestaat uit rechtstreekse toepassingen uit het boek.
Ik geef de opdrachten aan met een minnetje voor de zin.
Een voorbeeld van toepassingen uit een marketingboek van Seth Godin.


- Gebruik wat nu schaars is en creer daar een aanbod in
Vrije tijd: (uit het boek)
- Zorg ervoor dat mensen in korte tijd veel leren op de gitaar en zorg dat duidelijk op de website staat: in korte tijd ga je vooruit. Bedenk een aparte methode waarbij leersnelheid voorop staat. (toepassing)
Aandacht: (uit het boek)
- Zorg ervoor dat mensen in korte tijd een goeie indruk krijgen van de Guitar Academy (toepassing)
- Teksten op website korter maken, groter lettertype, leuke korte filmpje (toepassing)


Op die manier breng ik het boek van Seth Godin tot leven en ik verhoog er de kwaliteit van de Guitar Academy in de buitenwereld mee. De kennis van de bibliotheek komt tot leven.

Als je geen eigen bedrijft hebt, dan kun je boeken lezen op het gebied van je werk/studie/personal development/taal/cultuur en kun je je daarin ontwikkelen. Je eigen onderneming is natuurlijk wel het leukst en toepassingen in direct resultaat omzetten is een mooie ervaring.

3. Ideeen
Hier staan de bredere ideeen die je krijgt tijdens het lezen van het boek.
Doordat je nieuwe input krijgt, krijg je vaak ook triggers om anders na te denken en dat kan resulteren in ideeen op allerlei gebieden. Door de ideeen gelijk op te schrijven zorg je ervoor dat je ze niet vergeet. Door het externalisatieproces van het schrijven heb je later ook meer ruimte om ze opnieuw te interpreteren

Dit is de kapstok waarmee ik boeken leef. (niet lees :)
De boekenlijst die je hiermee creeert is een enorme toolbox. Laten we de boeken laten dansen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten