Mijn lijst met blogs

donderdag 22 december 2011

Tien manieren om met moeilijke mensen om te gaan

Hoe kan het toch dat sommige mensen de energie letterlijk uit je leegzuigen? Hoe werkt dat?
Wat kunnen wij er zelf aan doen? In dit stukje zal ik mij puur richten op onze reactie en die volgt uit onze perceptie. 
Onze perceptie bepaalt ons gevoel over de situatie. De filosoof Epictetus zei:
,,Het is niet de situatie die me van slag brengt, maar mijn mening over de situatie."

Algemene tip
Het werkt pas als je de onderstaande ideeen 10 keer voor jezelf hardop uitspreekt.
Het is heel gek, maar de theorie werkt pas als je jezelf 'hersenspoelt' met deze nieuwe waarheden. 
Zie het als een toonladder die je in theorie kent, maar eerst op je gitaar moet herhalen voordat het muziek wordt.

Vergroot je tolerantie
De ander heeft het recht om .. (hier mag je werkelijk alles invullen - kan ook grof zijn)

Vermijdt de tweede-niveaus problematiek (ik ben van slag dat ik van slag ben)
Ik heb het recht om daar ontzettend ..   (geirriteerd / van slag / gestresst / etc.) van te zijn

Vergroot je doorzettingsvermogen en frustratietolerantie
Ik vind het weliswaar heel vervelend dat .. , maar ik kan dit goed verdragen. Ik ga er niet dood aan. Het mag een onplezierige ervaring zijn. 

Vergroot je empathie en tolerantie
Als ikzelf die persoon was geweest, dan had ik precies hetzelfde gedaan. 

Stimuleer genuanceerd denken
Ik keur het gedrag af, maar niet de persoon. Ik erken dat ik alleen zijn gedrag op bepaalde momenten afkeur. Diegene is nooit slecht als mens, alleen zijn gedragingen zijn dat.

Neem een realistische kijk op de situatie
Het leven is niet perfect. Deze gebeurtenis is wat dat betreft volkomen logisch. Was de wereld wel perfect, dan had deze gebeurtenis immers niet plaats kunnen vinden.

Neem een bescheiden positie in
Zijn gedrag ligt niet in mijn macht, alleen de manier hoe ik daarover denk. Daarbij heb ik het recht om menselijk te reageren. 

Vergroot je collectieve tolerantie
We zijn allemaal zo gek als een deur

Wees empirisch / wetenschappelijk
Waar staat geschreven dat hij dit niet zo had mogen doen?

Maak het absurd
De ander mag sterven, ik zou het heel fijn vinden, maar het hoeft niet. Ik kan het verdragen terwijl die persoon in leven is.



De 11e manier: De reactieveranderaar
Schrijf na een ontmoeting een logboek (tekstfile op de computer) met daarin:
- situatie
- de uitspraak die je vervelend vond
- bekijk wat jij had gezegd als je in zijn schoenen had gezegd. Formulier de ideale zin.
- Lees deze zin tien keer door, terwijl je aan die persoon denkt. Doe alsof hij dit zei. Reageer wanneer je hem weer ziet op je eigen ideale zin.

Hierbij is van belang dat je de inhoud niet veranderd, maar alleen de vorm. De vorm is datgene wat de ergenis opwekt. 
Voordelen:
- Je leert de ideale reactie te formuleren en weet wat jij de volgende keer het best kunt zeggen
- Je staat boven de mogelijke communicatiefouten van de ander. 
- Je kunt omgaan met moeilijke mensen


Psychologie
Als gitarist heb ik veel aan de wijze adviezen van mijn moeder (psychologe) gehad. 
Vind je het interessant om met haar af te spreken, dan raad ik je van harte haar website aan www.faalangsttherapie.nl
Qua lectuur raad ik je de boeken van Albert Ellis aan, gebaseerd op de rationele aanpak.
Dit filmpje van Albert Ellis gaat over hoe om te gaan met fouten en schaamte en schuld te vermijden.

Muziek
Ik ben ervan overtuigd dat je dingen in de muziek leert, die je overal in je leven kunt toepassen. 
Zo is het studeren het eindeloos herhalen van een klein loopje. Pas ditzelfde toe met de bovenstaande inzichten. 
Theorie wordt pas succes na herhaling van kleine stukjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten