Mijn lijst met blogs

woensdag 21 december 2011

Geef mensen nooit kritiek, maar help ze wel verder (10 manieren)



Mensen verwijten zichzelf niets. Zelfs de grootste criminelen doen dit niet.
Zo schreef een grote bendeleider eens:
"Onder mijn borstrok klopt een waakzaam hart - maar het is een warm hart, een hart dat niemand pijn wilt doen."
Dit zei hij een uur nadat hij een politieman had doodgeschoten.

Nadat hij uiteindelijk veroordeeld was voor moord zei hij:
"Dit is wat ik krijg als ik mijzelf verdedig."

Al Capone (destijds de meest beruchte misdadiger van de V.S. die ooit Chicago onveilig heeft gemaakt)
"Ik heb de beste jaren van m'n leven gegeven om andere mensen hun pleziertjes te gunnen en ze te helpen hun leven te veraangenamen; en het enige wat ik ervoor krijg is stank voor dank. En ik mag het bestaan leiden van een opgejaagd man."

Als deze grote jongens zichzelf al niets verwijten, hoe zit het dan met gewone mensen zoals jij en ik?

Onderzoek van de psycholoog B.F. Skinner heeft aangetoond dat een mens zal veel sneller leren door goed gedrag te belonen, dan door slecht gedrag te bestraffen.

Toch gaat dit op heel veel momenten in bijvoorbeeld het onderwijs mis. Kritiek wordt direct gegeven en de leerling schiet in de verdediging, raakt gedemotiveerd of zint zelfs op wraak. De leerling gaat zijn eigen gedrag juist rechtvaardigen. In plaats van dat het verbetert, wordt zijn gedrag in stand gehouden.

We snappen ergens wel dat kritiek geven nooit zal werken, maar om de ander verder te helpen hebben we wel een geschikte methode nodig. Een methode waarmee we de ander respecteren en behandelen als een belangrijk iemand. We moeten  inspelen op wat de ander graag wilt. Hieronder heb ik tien tips gegeven hoe je iemand verder kunt helpen.
Ze komen uit het fantastische boek How to win friends van schrijver Dale Carnegie, een business klassieker.

1. Begin met waardering voor iemands sterke punten
En nu heel belangrijk. Gebruik het woordje 'en'. Als je 'maar' zegt doe je het hele eerste punt teniet. Het compliment is dan alleen nog een doekje voor het bloeden.

Zo moet het niet:
"Jan, je hebt geweldig werk geleverd, maar als je nog iets extra aandacht geeft aan de afwerking denk ik dat je echt een fantastische indruk zult achterlaten."

Vervang 'maar' door 'en'
"Jan, je hebt geweldig werk geleverd en als je nog iets extra aandacht geeft aan de afwerking denk ik dat je echt een fantastische indruk zult achterlaten."


2. Begin over je eigen fouten. 
Dit is een heel mooi citaat:

,,Josephine, je hebt een foutje gemaakt, maar de hemel weet dat het niet erger is dan veel miskleunen waaraan ik me zelf heb schuldig gemaakt. Niemand is met inzicht geboren; dat ontwikkel je pas door ervaring op te doen en jij doet het een stuk beter dan ik toen ik even oud was als jij. Ik heb me al aan zoveel stommiteiten en blunders bezondigd dat ik er weinig voor voel om kritiek uit te oefenen op jou of wie dan ook. Maar toch, geloof je niet dat het verstandiger zou zijn geweest als je dit zus of zo had gedaan?"

3. Stel vragen in plaats van te zeggen wat de ander moet doen
"Hoe denk je dat je dit kunt verbeteren?" (een klassieker uit de management!)
"Je zou eens kunnen overwegen om" (heerlijk diplomatiek)
"Geloof je dat dit of dat het beoogde resultaat zal hebben?"
"Goed. Maar misschien zou het, als we dit eens zo formuleerden, nog beter zijn?"
"Kan iemand misschien een andere manier bedenken om.. ?"

4. Stel de ander in staat om zijn gezicht te redden
Wijs de fouten van de ander toe aan 'een gebrek aan ervaring, en niet een gebrek aan bekwaamheid'
Stel je volste vertrouwen in de ander en laat merken dat je verwacht dat het de volgende keer beter zal gaan.

5. Prijs de kleinste vooruitgang op het gewenste gebied
'Lofprijzingen zijn zoiets als zonlicht voor het verwarmen van de menselijke geest; zonder dat kunnen we niet bloeien en groeien.'
Praat niemand naar de mond, maar leg met redenen uit waarom je iets goed vindt. Leg de nadruk op het gebied van vooruitgang.

6. Voorzie mensen van een goeie reputatie
Doe alsof die specifieke eigenschap die je bij iemand wilt verbeteren al een zijn of haar sterke punten is.
"Ga ervan uit dat u al een deugd heeft, als dat nog niet zo is.'" (Shakespeare)

Mooi citaat:
"Ik heb altijd respect gehad voor jouw bereidheid om altijd naar me te luisteren; en ik weet dat jij ruimdenkend genoeg bent om van gedachten te veranderen als de feiten dat rechtvaardigen."

7. Stel de fouten van de ander voor als makkelijk te corrigeren.
"Voor jou is dit heel goed te doen."
"Het is in de kern heel simpel.."

8. Zorg dat mensen met plezier op je voorstellen ingaan.
Dit kun je doen door hem bijvoorbeeld een mooie uitdaging of titel in het vooruitzicht te stellen. Ga na wat de ander graag wil en speel daar op in.

9. Wees oprecht. 
Gebruik geen trucjes of vleierij.

Vleierij haalt zelden iets uit bij mensen met onderscheidingsvermogen.
Op den duur zal vleierij u meer nadeel dan voordeel opleveren. Vleierij is goedkope lof.
Waardering is oprecht. Vleierij is onecht.
Waardering is onzelfzuchtig. Vleierij is egoistisch.
Waardering wordt gewaardeerd. Vleierij wordt afgekeurd.
Vleijerij is precies datgene zeggen wat de ander van zichzelf vindt.
Wees dus eerlijk en geef oprechte waardering.

10. Schenk aandacht aan de voordelen die de ander zal genieten als hij doet wat u voorstelt.

Doe uw verzoek zo, dat de ander weet dat hij er garen bij zal spinnen. Maak hem dat duidelijk. Voorbeeld: 'Dan zal jij er een belangrijk steentje aan hebben bijgedragen dat ..'

Dit is slechts een selectie van de mogelijkheden die we ter beschikking hebben, om de ander verder te helpen. Denk eraan als je je de volgende keer kritisch voelt:

Scherpe terechtwijzingen en berispingen zijn vrijwel altijd zinloos

Er zijn hele mooie inspirerende manieren om iemand hetzelfde bij te brengen.
Mijn dank gaat in grote mate uit naar het boek How to win friends.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten