Mijn lijst met blogs

dinsdag 13 september 2011

De Wim den Herder Ketting








Ik heb een interessante ketting bedacht. 
Deze ketting gaat over personal development
Je stuurt je gedrag er op zo'n manier ermee, dat je leven er mooier, rijker en succesvoller op wordt. 

De ketting bestaat uit het vervangen van gedrag.
De eerste stap is een 1-op-1 vervanging van een ongewenste activiteit naar een gewenste activiteit. De ongewenste activiteit is iets wat je graag doet, maar liever minder zou doen omdat het bijvoorbeeld niet productief is. 

Bijvoorbeelde de volgende: 

1. Als ik mijn facebook wil checken, dan ga ik een boek lezen  

Doe dit. Elke keer wanneer je Facebook zou gaan checken, ga je een boek lezen. Doe dit echt (!). Laat het niet zitten bij het lezen van dit stukje ter entertainment, maar pas deze mooie theorie toe en ontdek de mooie resultaten.


Nu is de vraag: wat doe je als je geen zin meer hebt om een boek te lezen? 
De ketting geeft antwoord.

2. Als ik wil stoppen met een boek lezen, dan ga ik wiskunde studeren  
 
De ketting zet zichzelf nu voort.

3. Als ik wil stoppen met studeren, ga ik schoonmaken

4. Als ik wil stoppen met schoonmaken, ga ik gitaar studeren

5. Als ik wil stoppen met gitaar studeren, dan ga ik een boek lezen (terug naar 1) 

De ketting bijt zichzelf nu in de staart en komt nu in een 
oneindige cyclus van gewenst gedrag.

Stel nu een tijd vast, bijvoorbeeld 1 uur.
Na 1 uur mag je het oorspronkelijke ongewenste gedrag (Facebook) uitvoeren als beloning voor 1 uur gewenst gedrag.

Op den duur kan door conditionering het ongewenste gedrag aan gaan voelen als gewenst gedrag. Het is als de zuurkool met worst. Eerst lust je alleen de worst, maar na een paar jaar mixen van conditionering vind je de zuurkool ook lekker.
Tip
Schrijf de ketting uit op papier. 
Houdt je letterlijk aan dit script zonder er enigszins van af te wijken.

Tip 2
Varieer activiteiten en stel de tijd van de cyclus in het begin korter in. Zeker in het begin wil je jezelf snel de beloning geven. De beloning moet snel volgen.

1 opmerking:

  1. ik had 't al op je FB page geplaatst, maar doe 't ook hier even: Interessant onderwerp en goed uitgewerkt!! Je hebt het goed begrepen: je kan nl niets AFLEREN alleen maar dingen AANLEREN. Dus als je voor de activiteiten die je wilt afleren iets anders voor in de plaats zet en dit volhoudt heb je de oplossing. Nu moet men alleen nog de discipline/wil hebben 't vol te houden Je bent een goeie leraar Wim! fijn dat je je inzichten deelt!

    BeantwoordenVerwijderen