Mijn lijst met blogs

dinsdag 27 augustus 2013

Vijf redenen waarom de muziekbusiness niet faalt

Hier reageer ik op een blog-artikel '10 reasons why the music industry is failing'. Ik ben het daar absoluut niet mee eens en geef hier alvast vijf redenen.

1. Jeugd van nu is vele malen getalenteerder

Benjamin Herman beaamt dat muzikanten van deze generatie vele malen technischer en ritmisch complexere muziek maken dan in zijn tijd.

Reinier Baas, nieuwe CD
http://open.spotify.com/track/77tzu8HxD2ASFKdF2hP2Wy
Stuk van Benjamin Herman over nieuwe generatie
http://www.reinierbaas.com/

2. Muziekindustrie groeit

Verder is net bekend geworden dat de muziek industrie sinds 12 jaar weer gegroeid is dankzij streaming diensten.
http://www.nu.nl/tech/3559947/muziekindustrie-groeit-12-jaar-weer-streaming-diensten.html

3. Opkomst van de niches. 

Door de fragmentering van de markt (denk aan Google Adwords, tik maar eens Adam Rafferty in) is het mogelijk voor mensen om zich aan te sluiten bij hele specifieke scenes. Er is onze eigen akoestische gitaarscene bij de Guitar Academy natuurlijk, maar zelfs ook een 'dirty loopish' scene (tik maar in op youtube). Muziek kan zich in deze tijd veel specifieker door ontwikkelen. Dat kon in de tijd van de massa marketing met twee TV-zenders niet. Dan had je alleen mainstream, Beatles of the Stones.

4. Democratisering van de muziek.
Dankzij technologie kan iedereen nu op ieder moment alle muziek luisteren waar die ook is. Dat is een ongelooflijke vooruitgang en moeten we niet als vanzelfsprekend aannemen. Het ambacht is gedemocratiseerd door de Mechanical Turkey, het opdelen van een ambachtelijk proces in simpele tussenstappen. Denk aan het mogelijk maken voor iedereen van het maken van muziek door gebruik van loops, software, band-in-a-box, etc.

5. Muzikanten verdienen meer
Management lagen verdwijnen, omdat de artiest zijn eigen promoter/manager/boeker is. Daardoor kan die dmv een opgebouwde fanbase veel meer zelf bepalen en hoeft geen fees af te dragen. Enige voorwaarde is dat je slim op internet bent en een eigen geluid brengt. Viral gaan is een gevolg van opmerkelijk zijn. Milka had niet een bruine, maar een paarse koe. Artiesten die een verhaal willen vertellen doen het goed (Kyteman). Het zijn allemaal wetten van aandacht, die de muzikant van deze tijd nu aan het ontdekken is. De moderne muzikant is een ondernemer die verstand van het totaalpakket heeft. In mijn ogen zijn Adam Rafferty en Joscho Stephan voorbeelden van deze tijd.

Conclusie: de muziekindustrie faalt niet, wij falen om te zien wat het ons gebracht heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten